Hur märker jag om lamellerna i bilen börjar bli dåliga? Kan det vara så att det luktar lite bränt när du kör, eller att det slirar lite på kopplingen när du växlar? Detta kan tyda på att det är dags att införskaffa nya lameller för bil. Det kan också vara ett tecken på dåliga lameller om farten inte ökar trots att varvtalen gör det. Då slirar troligtvis kopplingen och då är det säkerligen lamellerna. När du väl byter dina lameller så snåla inte utan byt även tryckplatta och uttrampningslagren när du ändå håller på.
Spara lameller & koppling
Den som någon gång har varit tvungen att byta kopplingen (där lamellerna ingår) vet att det inte blir en billig affär, i och för sig brukar det inte bli billigt när något händer med bilen oavsett. Eftersom kopplingen konstant utsätts för förslitning så är det föga förvånande att den till slut går sönder, det är väldigt olika hur länge kopplingen håller beroende på körstil och modell på bil. Det kan ta 10000 mil eller det dubbla. Du ska få några råd om hur din körstil kan påverka slitaget och istället spara på kopplingen.
Råd & tips för hållbar koppling
Det vanligaste slitaget kommer från att du ”kör” med kopplingen halvvägs nere. När du ska bromsa in vid ett rödljus till exempel är det vanligt att föraren kontrollerar farten med kopplingen halvvägs nedtryckt och då skapas en friktion som gör att kopplingen och lamellerna slits ut på förtid. Varje gång du trycker eller håller kopplingen nere ökar förslitningen. Istället bör du, om du till exempel står vid rödljus, använda friläget och dra handbromsen under tiden. Håll inte kopplingen ner längre tid än vad som behövs och skynda dig att växla så du släpper upp kopplingen i tid. Ju mindre du använder kopplingen desto bättre, då kommer du att spara många sedlar i framtida reparationer.
Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.